Muszę się nie zgodzić z tym argumentem że na taśmach z Aribusa A320 linii Germanwings słychać oddech pilota, a na taśmach z Tupolewa kiepsko słychać.

Po pierwsze, zastosowano tam (prawdopodobnie) inny rodzaj urządzeń nagrywających – mimo że samoloty są z tego samego roku,
to jedno miało urządzenia cyfrowe drugie analogowe. A przykładowo w Jaku który lądował przed Tupolewem był magnetofon.. drutowy!

Po drugie, co innego odczytać z nagrania oddech jednej osoby, a co innego mieszające się głosy kilku osób – to drugie jest trudniejsze.

Przypomnijmy, że Airbus A320 linii Germanwings (tanie linie Lufthansy) 24 marca 2015 o godzinie 10:39 rozbił się w Alpach.  Co ciekawe, był wyprodukowany w tym samym roku (1990) co Tupolew, choć inne źródła podają rok 1991 jako rok oddania tego A320 do użytku. Tupolew TU-154M numer 085837 (90A-837) został oddany do użytku także w 1990 roku.

Rejestrator MARS BM nr 323025 z Tupolewa to ma 4 kanały (3 kanały liniowe, jeden cyfrowy). Znalazłem o nim takie informacje:
Kanał pierwszy rejestruje wypowiedzi lewego pilota, z obwodu interkomu SPU.
Kanał drugi – wypowiedzi prawego pilota.
Kanał trzeci  – sumę sygnałów z trzech mikrofonów zainstalowanych w kabinie: dwa mikrofony są zamontowane na górnej części środkowego panela przyrządów i jeden z lewej strony panela przyrządów mechanika pokładowego.
Kanał czwarty rejestruje cyfrowy sygnał czasu z rejestratora parametrów lotu MSRP-64 (synchronizacja nagrań).

Rejestrowane pasmo częstotliwości: 300Hz do 3400Hz (identyczne jak telefoniczne), a zniekształcenia dźwięku ma poniżej 10%

Rejestrator pracuje w systemie nawrotnym z przełączaniem głowic zapisujących i kasujących. Taśma jest nagrywana 15 minut w jedną stronę, a potem 15 minut w drugą stronę. W ciągu 15minut, przesuwane jest 72m+/-1m taśmy. Czas przełączania kierunków ruchu taśmy jest mniejszy niż 0.15s.

Ponieważ przełączanie kierunku jest dokonywane mechanizmem krzywkowym (prawdopodobnie napędzanym przez przekładnię spowalniającą z danej szpuli taśmy) prawdopodobnie po określonej ilości obrotów szpuli, to dłuższy czas zapisu może wynikać z ustawionej innej prędkości przesuwu taśmy: 6.27 cm/s zamiast 8 cm/s a nie z innej długości taśmy.

Natomiast w A320 jest cyfrowy rejestrator dźwięku (CVR) umożliwiający zapis 2 godzin nagrań – a tu są zdjęcia odnalezionego CVR z A320. udostępnione przez Bureau d’Enquêtes et d’Analyses.

Ciekawe że dość szybko po katastrofie A320 „czarne skrzynki” zostały odnalezione, odczytane i sfotografowane, a fotografie upublicznione. A w przypadku TU-154M – szkoda gadać, wiemy jak było.

 


Ten artykuł wyjasnia lub udowadnia poniższe:

Chcesz skomentować? Napisz!

3 Thoughts on “Różna jakość urządzeń nagrywających i liczba osób

  1. Próbkowanie 11kHz jest wystarczajace, 96kHz to hucpa on 7 kwietnia 2015 at 10:21 said:

    Skoro rejestrowane pasmo częstotliwości ma szerokość300Hz do 3400Hz (identyczne jak telefoniczne) w CVR Mars jaki używany był w Tu154M-101 to ogłoszone jako „rewelacja” podniesienie częstotliwości próbkowania niczego nie wnosi, bo zgodnie z teorią już f=6,8 kHz zapewnia wystarczającej jakości próbkowanie

    (1)
    • Wydaje mi się że dane dotyczące próbkowania dotyczą tego jednego kanału cyfrowego. W kanałach liniowych trudno mówić o próbkowaniu 🙂

      (1)
    • Y.Q. on 8 kwietnia 2015 at 15:51 said:

      Posłuchaj sobie rozmowy telefonicznej ze starego aparatu telefonicznego CB z mikrofonem węglowym o paśmie 300-3400 Hz, nagranej z próbkowaniem 8 kHz /8 bps i takiej samej rozmowy z tego samego aparatu nagranej z próbkowaniem 96 kHz/24 bps. bps => Bit’s per Sample (bitów na próbkę). Usłyszysz różnicę w paśmie i DYNAMICE nagrania. „zobaczysz” szczegóły i głębię. Ze zwykłego węglowego mikrofonu !!! Nie wiem jakie mikrofony były w interkomach i w kokpicie, ale obstawiam że właśnie węglowe, jak w większości sowieckich urządzeń radiołączności lotniczej. Notabene, jeżeli to przyswoisz umysłowo, to nie zadziwi cię pasmo przenoszenia w audiofilskich wzmacniaczach mocy od 10 do 100.000 Hz.

      (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarze na Facebooku:

komentarzy

Post Navigation